Apollo Travel Group

Apollo är en researrangör för semesterfirare som önskar åka på en sol- och badsemester eller ta en weekendresa till världens storstäder. Apollo vill skapa fantastiska semesterupplevelser och erbjuder ett brett utbud av olika restyper till över en miljon resenärer årligen till orter spridda över hela jordens yta.

Mobil plattform för destinationspersonal

Apollo använder idag en mobil plattform med ett flertal applikationer för att serva sina kunder på sina mer än 25 destinationer. När resenärer från sina resmål vill göra bokningar av aktiviteter och utflykter har detta tidigare utförts uteslutande på de olika resmålens platskontor men för att öka flexibiliteten och servicegraden till resenärerna är nu funktionerna flyttade till en surfplatta som personalen bär med sig.

Personalen på plats kan mingla runt bland resenärerna och ta upp bokningar i lugn och ro. Uppkoppling sker via mobildata eller WLAN beroende på tillgänglighet.

Apollos utmaning

Apollos helpdesk och centrala IT ger support för personalens surfplattor men eftersom personalen är spridd över hela världen krävs rätt verktyg för att klara av supporten på distans. Kravet var att kunna styra och förändra samtliga enheter.

Med Datema MDM har vi skräddarsytt en lösning för att ge Apollo möjligheten att hantera Samsungenheter (surfplattor) på 25 destinationer.

Datema Mobilitys uppdrag

För att möjliggöra att Apollos helpesk och centrala IT-support skulle kunna hantera en lösning där lokal IT-support inte är tillgänglig behövdes ett verktyg för detta. Datema fick i uppgift att ta fram ett verktyg som uppfyllde Apollos krav på flexibilitet, översikt, fjärrsupport och framförallt en kostnadseffektiv lösning för att upprätthålla hög tillgänglighet på applikationer.

Lösningen

Med Datema MDM har vi skräddarsytt en lösning för att ge Apollo möjligheten att hantera Samsungenheter (surfplattor) på 25 destinationer. Alla surfplattorna har ett gemensamt startläge där Apollo har definierat vilka applikationer och inställningar som skall vara tillgängliga för användaren. Detta kan uppdateras över tiden för att följa nya behov och applikationer som skall användas. Begränsning av enhetens tillgänglighet gör att bara de valda funktionerna är tillgängliga för användaren. Support och underhåll förenklas med en homogen installation och funktion. Alla enheter är möjliga att koppla till fjärrhjälp där alla funktioner och inställningar kan göras utan att ha enheten fysiskt hos en tekniker.

Nya uppdateringar och förändringar rullas ut i enlighet med Apollos plan och efter tester görs uppdateringarna av lösningen från central IT genom en knapptryckning helt utan att behöva röra enheterna på plats.

Med verktyget får Apollo fullständig koll på användning, inventering, funktion och framförallt möjlighet att ge support på ett över världen distribuerat system från ett ställe.