Bekvämligheten är avgörande

Mängden varor en kund handlar har ingen betydelse, det är bekvämligheten som är avgörande. I våra undersökningar så berättar kunderna att de heller söker sig till en butik som erbjuder självscanning än en som inte gör det. Har man väl börjat självscanna så vill man gärna fortsätta med det.

Kontakt

    Per Wallmon

    0708-36 99 66
    per.wallmon@datema.se

    Jag vill bli kontaktad

Så här fungerar Easy Shop

Att starta en köprunda med hjälp av självscanning ser i de flesta butikerna ganska lika ut. De flesta butiker ser gärna att kunderna har anmält sig för att självscanna och får på så vis access till att lyfta en självscanningsenhet från väggen där de är placerade, oftast i entrén. Sedan använder man sig av butikens lojalitetskrot eller sitt eget körkort. För att identifiera sig, vilket sker genom att sätta kortet mot en avläsare där alla självscannings-enheter är placerade. När kortet accepterats så blinkar den enhet kunden kan lyfta och börja självscanna med. Lika enkelt som det låter!

Easy Shop, alltså själva programvaran eller applikationen som de flesta kallar det, är enkel för konsumenterna att använda. Du behöver inte göra något annat än att gå fram till första varan du vill handla, rikta scannern mot streckkoden och trycka på knappen så läser scannerna av produkten och lägger den högst upp i listan synlig på skärmen.

Easy Shop har en del smarta funktioner som förenklar köp-proceduren avsevärt. Bland annat om du köper stora mängder av en och samma produkt så behöver du inte trycka på knappen för att scanna av varje produkt. Nej, du scannar en och sedan trycker du på skärmen där varan visas och skriver in antalet varor du plockat så ändras det automatiskt i listan. Hur smidigt som helst. När du fyllt dina kassar och handlat klart går du till utcheckningsstationen och betalar för dina varor och lämnar butiken. Du slipper köer, du slipper plocka upp varorna på kassabandet och du slipper plocka ner dem i en kasse. Självscanning ska vara enkelt för alla och Easy Shop har gjort det ännu enklare!

Vi utvecklar våra programvaror för självscanning kontinuerligt

Som ett led i att kunna erbjuda marknadens mest kraftfulla självscanningslösning utvecklar vi ständigt våra programvaror – allt för att våra produkter ska bygga på senaste teknologin, innefatta ny efterfrågad funktionalitet, vara driftssäkra, enkla att underhålla och hårdvaruoberoende. Som kund ska du slippa vara teknologiskt bunden.

Vi erbjuder slutkunder såväl som återförsäljare en ny och unik dimension av ”portable shopping” med stor flexibilitet. Det betyder att vår lösning anpassar sig efter din verksamhet, oavsett storlek och tillväxttakt.

Datema Retail har genom åren samlat stor kunskap och expertis inom självscanningsområdet. Vår djupa förståelse inom såväl affärsprocesser som integrationer och it-lösningar gör vårt erbjudande unikt. Med andra ord kan du känna dig tryggt förvissad om att våra lösningar anpassas till din verksamhets behov och förändringar långt in i framtiden.

Tekniken bakom Easy Shop

De flesta butikerna har idag etablerade kassasystem som utgör navet i butikens hela affärsprocess. De flesta självscanningssystem som erbjuds på marknaden kräver att deras lösning blir en del av kassasystemet men det gäller inte Easy Shop. Vi lägger lösningen parallellt med kassasystemet och inhämtar endast den information som krävs för att hantera en köprunda för självscanning. Prismotorn och betalningen läggs som en separat funktion som kommunicerar med kassasystemet för aktuell prissättning på varan, eventuella rabatter och samt för kunden unika erbjudanden. Easy Shop självscanning är lätt att implementera i vilket typ av kassasystem som helst. De flesta av våra kunder är igång i en testmiljö på under 30 dagar.

Programvaran Easy Shop
Easy Shop är utformat för både en självscanningsenhet som butiken erbjuder sina kunder såväl som för en smartphone. Butiksägaren väljer själv vilken lösning som de tror passar sina kunder bäst. Gränssnittet ska vara enkelt och snabbt att förstå och vi erbjuder alltid våra kunder en grunduppsättning att utgå ifrån. Vill kunden att vi ska utforma programvaran efter en speciell grafisk profil så gör vi gärna det, inga problem. Idag arbetar vi med operativsystemet Android för bästa upplevelse och service.

Easy Shop erbjuder en rad funktioner som butiken kan koppla till eller från när helst de önskar. Allt bygger på vilken service man vill ge sina kunder och vilken möjlighet butiken har att erbjuda den information som är möjlig att ge.

Kunden startar sin köprunda redan på jobbet eller hemma i soffan
Easy Shop är en del av det nya köpbeteendet. Idag väljer många att planera sin vardag för inköp av innan de ger sig ut på sin shoppingtur. Inköpslistor, förbeställda varor och kontroll av att varorna finns på hylla eller lager i butiken är servicefunktioner som bara ska fungera. Easy Shop erbjuder all den interaktion dina kunder söker och på så vis flyttar vi ut butikens service där dina kunder befinner sig för tillfället.

Easy Shop är också förberedd för så kallade In Store Operations

För dig som butiksägare är Easy Shop lätt att hantera för dina medarbetare. Vi har lagt till funktioner i vår programvara som utökar användningsområdet rejält. Bland annat kan du hantera inventeringar och lagersaldon. Vi har också förberett för olika former av plocklösningar för förbeställda varor som ska packas och hämtas av kunden själv eller av ett budtransportföretag.

Datema Retail

Läs mer om självscanning på datemaretail.com
datemaretail.com